onsdag 26 december 2012

Bubblor...

Jag har min bubbla och du har din... vi står oss själv närmast och har svårt att tänka oss in i andras situationer och liv, även fast vi försöker!! Parallella världar behöver inte peka på att det finns en annan värld bredvid vår egen, utan kan lika väl betyda att vi lever våra liv parallellt bredvid varandra, varje dag, år ut och år in - utan att se våra valmöjligheter eller medmänniskor. Ibland krockar våra bubblor och det gör oss förvånade. Vi är så inne i det som gäller oss själva. Kampen att överleva i vardagslivet, våra försök att fånga det som ger oss energi och kärlek, men också strider som krossar både det ena och det andra, uppgivenhet och sorg, energin finns inte för att orka skapa något annat. Kanske är det så att man ljuger för sig själv och inte vill se hur det faktiskt är, rädslor för förändring - det man har är i alla fall tryggt, men är det livet vi önskar??

Bubblan behöver inte betyda att vi är ensamma där...nej! Inte behöver det betyda att det är nattsvart heller - det är inte så jag menar. Vi skapar bubblan runt det som är viktigt för oss, det vi värnar om - på gott och ont...! Men orkar vi lyfta blicken och se igenom höljet....se att det finns något mer där ute, se att vi har valmöjligheter. Den äldsta av klyschor - "Du är din egen lyckas smed"  - den är sann i allra högsta grad!!

Jag har haft den jävligaste julen i manna minne...inte för att jul är jul...utan för allt jag tvingas ta mig igenom, händelser som vänder upp och ner på tillvaron! Det är inte över än, men jag ska ta hål på den gamla bubblan nu...göra en utvärdering av det liv jag har och ta reda på vad som är viktigast, och trampa nya stigar - nya för mig! Några saker är lättare än andra...har t ex mailat högskolan idag och förklarat att det inte finns energi nog här för att slutföra kursen just nu. Jag måste lägga min energi på att skotta fram stigen jag ska gå på...och jag är faktiskt behörig i de ämnen som jag gillar bäst!! Matte, no, bild och hemkunskap! Jag är dessutom utbildad massageterapeut - det ska väl ändå räcka för att få mat på bordet? 

Häpp!!

6 kommentarer:

  1. Bra att du sagt ifrån pluggandet ett tag! Det där med paralella världar är något jag funderat på länge, både i det "lilla", att man lever brevid varandra utan att känna varandra, och i det "stora",en annan dimension som man känner av ibland. Och jag tror att man inte kan styra de här världarna hur mycket som helst, mycket är redan skrivet och klart och vi följer skriften utan att veta att vi gör det. Livet är för stort för att vara en slump. Pissiga jular är för jävliga, har haft några såna själv, men det kommer nya och bättre! Jag gillar dig stenhårt Cicki, i vått o torrt, i med- och motvind <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, Lena...boken är skriven, men hur vi tar oss fram mot "målet" där tror jag att vi kan välja väg. Pissiga jular är till för att lära...till för att få en att tänka så att man utvecklas lite till...även om det känns som om nån skurit ut hjärtat på en ibland. Jag gillar dig med, Lena, känner jag mig som Nasse så är du min Puh! <3

      Radera
  2. var inte pizzan bra.? ;-)
    nej den där helgen det är djävulens helg. skönt att den är över. bah.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev porterstek mol allena! :-( men den var ok!

      Radera
    2. låter förbannat lugnt o fridfullt i alla fall, hade hon velat ha allt annt än fridfullt kunde hon följt med BertaStina o tittat på tomtajäveln i Mora.. =) en kul prick det där.. bara man väl kommer så långt.. men "färden dit" är ju nästan knäckande.
      För att inte tala om "efterspelet" Migrän o komatrötthet.
      nu överleva en massa jobbdagar o sen kanske livet kan börja bli normalt igen. Normalstressigt vill säga.
      Jaja, vad är väl en bal på slottet........

      Radera
    3. Frosty.dötrött.nu.se.com2012-12-27 18:49

      En bal på slottet är Jäkligt trist!! :-)

      Radera