onsdag 5 december 2012

Angela - det stycket!

Nu äntligen är hon klar, hon som ska kasta slängkyssar hela julen och skänka mandom åt sin herre! ;-)  hahaha...Jaaaa jisses va jag kan bre på!

Sitter i väntans tider, en lasagna blir aldrig klar innan svältgränsen är nådd! Ska bli spännande att käka havre lasagna... Låter kanske godare om jag döper den till.... Hmmm? Lasagna de avena! Pronto! Avena betyder havre på italienska. :-) Tjaaa, det gick att äta! Mitt missnöje hör i hop med köttfärssåsen...den blev inte bra, som det aldrig blir när "man tager vad man haver" ur tomma skåp. Men nu är jag mätt i alla fall. 

Idag har jag ringt en läkare för att han förhoppningsvis ska ge min hjärna en vecka till...sen ska jag försöka! Mentalutmattning är inget att leka med, och den som inte råkat ut för det fattar inte när man försöker förklara hur det känns.När hjärnan har gått på högvarv under lång tid kan det bli så här...inget man väljer eller kan välja bort! Jag kan sitta där och se läpparna röra sig, höra människor säga något - men jag kan inte koppla ihop det de säger till något begripligt. Det är hemskt! Jag har gråtit flera gånger för att folk tror att jag driver med dem när jag säger att jag inte förstår...hur fan ska man kunna förklara??? Hjärnan är låst, väck, kopplingarna brutna - nada!! Det kan vara under ett möte där saker ska bestämmas och diskuteras, och det kan vara de mest självklara saker som diskuteras - jag fattar inte vad jag ska göra med 4x5 vid det tillfället, intrycksfacket är fyllt sen länge!! Sen glömmer jag bort saker, det behövs inte ens någon distrahering - B O R T A!! Synrubbningar med dubbelseende, svårt att hålla fokus eller "bara" ljuskänslig. Tänk er själva om allt uppträder samtidigt - man ser dubbelt, är förvirrad och glömsk och sen dessutom inget fattar! Man kan gråta för mindre kan jag säga... Men som tur är så kan man skratta åt eländet också!! 

Sen får man komma hem och varva ner. Ingen som säger något - man får bara vara och allt slappnar av. Bra blir det nog inte så snabbt men jag slipper i alla fall känna mig som en idiot! Jag är en smart och intelligent person som har klarat av mycket här i livet - men här går det en gräns även för mig! Att hålla på med mina änglar och måla akvareller - det ger mig vila, hjärnan behöver inte ta några beslut - alltså behöver jag inte stressa upp mig över att jag inte ska förstå när det hettar till. Vanlig konversation går hyfsat bra, likaså att hålla lektioner - det är när det blir diskussioner, bråk och många röster att hålla reda på, då blir det jobbigt! Att jag tyckte att det var jobbigt att vara i Mora igår berodde på att mycket ljud och ljus tröttar ut mig när jag har gått så här långt. Nu behöver jag mitt lilla hus med lugnet och stillheten för att komma ner i varv och komma igen...för igen - det kommer jag alltid!! 



4 kommentarer:

  1. Exakt samma symtom som en som har fibromyalgi, förutom värken då. Känner igen varenda grej =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina Backman2012-12-06 09:33

      Det visste jag inte! Usch, det är inte lätt att vara människa idag. Vad gör man? :-\

      Radera
  2. Hoppas att det inte var BertaStinan som förde för mycket liv i Mora o hon svor väl inte så det gnistrade om det i alla fall? Näe, det måste varit alla julbelysningar o all jumusiken.. eller var det nån sån förresten? Tror inte det.
    Hur som haver, skorna skaver.. vila du din trötta hjärna. Tids nog ska den till att tänka igen..
    Själv ska BertaStina till jobbet o vila idag =)
    Förutom att det är städdag då.. Halleluja.. men det är väl gjort i ett nafs.. hoppas hon BertaStinan.
    Ha det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carina Backman2012-12-06 09:43

      Nej då! Men det hade räckt med dig och Hedda, sen allt där utöver blev för mycket...spelar ingen roll vem jag åkt till Mora med, det är alla intryck, människor, ljud och ljus -ja det var ju julpyntat överallt!! Ingen musik mer än på Claes guld & silver...men då var jag redan trött om du tänkte på det. Orkade inte engagera mig i allt som fanns alls och fipplade med mobilen istället - behövde inte tänka då! Min hjärna orkar inte sortera allt! Hoppas du får en bra dag på jobbet!

      Radera