söndag 24 februari 2013

Söndag igen...!

Veckorna bara springer iväg... I skolan är det inte en sekund som är lugn! Alla samtal är avklarade och de gick jättebra! Mycket trevliga föräldrar som vet vad det handlar om. Det var till och med en förälder som skrev till mig att "om det är någon som kan få ordning på klassen så är det du!" Cheeeeezzzeeezz! Ja jag kan bara göra mitt bästa och använda min erfarenhet, räcker det ända fram - då är det bra!


I fredags var det äntligen dags för min efterlängtade kurs i vaxmålning, eller Encaustic art som det heter på riktigt. Som ni ser på bilden är det en massa vaxblock i olika färger, strykjärn, en styler som ser ut som en lödkolv ungefär och en massa papper till underlägg och att torka med! Det gäller att inte ha för fina kläder på sig för det både droppar och stänker om man inte är försiktig. Att måla med vax och strykjärn handlar om teknik, färgsinne och förmågan att se vad vaxet skapar för bilder. Du kan inte bestämma hur en bild kommer att se ut i förväg, det enda man bestämmer är färgerna och var på papperet de ska ligga. Sen bestämmer värmen och tekniken hur resultatet blir. Det som är både bra och tråkigt är att man aldrig kan göra exakt samma bild två gånger! Varje bild blir alltså unik! 


Det där med att försöka se vad som finns i bilden har jag lärt mig av Mia Lundström när vi var i Thailand och jobbade. Mina ljus såg ganska misslyckade ut först med en lila fläck som inte såg så rolig ut...först! Sen när jag satt och käka lunch så såg jag mannen i munkkåpa bakom ljusen, och trädet bakom honom. De ljusa orberna som flyger runt i en cirkel i bakgrunden. Då var det bara att ta fram stylern och fylla i konturer på mannen och trädet. Jobba med ljuset och skuggorna. Vips så fanns det magi i kortet! Spännande vad man kan skapa med ett strykjärn!! =)

Närbild av rosknopp och blad














Lägger ut några av mina alster, det är en blandad kompott av olika tekniker som vi fått träna på nu i grundkurs 1. Nästa kurs är i maj. 

Det är så häftigt att det blir sånt djup i bilderna av vaxet! Det är svårt att ge bilderna rättvisa genom ett foto då vaxet lever ett eget liv med glans och blänk.

Insåg idag att gamla flirter och deras märkliga presenter, kan komma till användning när man minst anar det. När jag bodde i Ljusne hade jag en flirt som jobbade på ett pappersbruk och jag fick MASSOR med papper i tjockare kvalitet. Ja ja det var ju bra tänkte jag då...jag höll ju på med målning även då, men inte så att jag hade användning av den sortens papper. MEN idag letade jag fram kartongen. PERFEKT!! =) Ska packa upp mitt startkit och leka lite innan det blir dags för lunch och powerwalk. 

Så är det någon som är i behov av kort i något syfte - gratulation, tackkort, Valentin, jul eller vad som helst så är det bara att höra av sig! 


Fjärilar och Iskragar

Ringblommor på hösten

Min Merlin kallar in de goda krafterna! =)

En ensam fiskare som njuter av lugnet!

Isslottet i fjärran.

Vallmo

Slott i månsken

Mina vackra rosor




6 kommentarer:

  1. Gud vad fina de blir,duktig du blivit/är, vill oxå prova en sån kurs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är ju helt suverän själv som konstnär, så det är väl bara att säga Tack! :-)

      Radera
  2. Fantastiskt vackra! Kan inte välja vilken som är vackrast men gillar bilden med munken och ljusen mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, det valet hade jag nog inte trott att du skulle göra. :-) Ljus var svårt att göra tyckte jag. Men jag får träna lite så kanske... Lätt att man har för mycket vax på järnet och det blir kladd!

      Radera
  3. Vilken konstnär hon är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du är inte så dålig du heller! :-)

      Radera