söndag 17 februari 2013

Söndag...

I morgon måndag startar jag alla samtal med föräldrar/elever, det kommer bli tuffa halvtimmes snack! Tvunget, för det räcker inte med att få upp båten på rätt köl, den ska segla oxå! Spännande! Vi hade ett bra avslut på förra veckan, så jag vet, och ser, vad som finns under maskerna.

Fått veta en del nytt angående träning som gör att jag äntligen vet MITT sätt att gå ner i vikt! Känns hoppfullt och skönt! Jag ska ta fram min gamla stegräknare från tiden i Väsby. Där hade vi stegräknartävling på jobbet. Jag gick i snitt mellan 16000 - 18000 steg per dag och på 3 månader gick jag från storlek 40 till 36! Jag åt normalnyttigt, inga märkliga dieter. Så för att gå ner i vikt gäller det alltså att RÖRA PÅ SIG HELA TIDEN! Det behöver inte vara svettigt och ansträngande utan bara att man går och står i större utsträckning. Inte bara sitter på jobbet hela dagen och sen åker hem och sätter sig, gör några pass på gymmet under veckan och glömmer bort att hålla förbränningen i kroppen i gång. Styrka behöver man för att just vara stark, men för mig krävs det förbränning dessutom för att få resultat. Ofta tycker man att man springer runt hela tiden, men med stegräknaren får jag veta sanningen och kan förhålla mig till den. Ska jag ta en extra runda i dag eller har jag klarat dagsmålet?

Det som man inte får glömmabort i det här är, att vi alla har individuella siffror på hur många steg vi behöver gå per dag. Första steget ;-)  är att skaffa sig en stegräknare, sen kolla hur många steg du gör per dag normalt. När du vet det kan du sätta upp dina delmål på hur många antal steg du vill öka med. Jag gjorde ca 3000 steg normalt en dag på jobbet när jag började. Då bestämde jag mig för att försöka gå så ofta jag fick en chans under jobbtid, alltså inte sitta still under lektionerna eller på planeringstiden. Ökade till 4500. Satte mitt första mål på 9000 steg per dag! Sen gav det sig själv efter hand som orken ökade. På slutet hade jag över 5000 steg per dag på jobbet, resten skrapade jag ihop på em och kvällar. På en timmes promenad får man ihop ganska många steg! Om man sen orkar hålla 6km/h så lovar jag att man förlorar i vikt snabbt!

Nu måste jag bara hitta ett batteri som passar min stegräknare, glömde att jag bor i skogen! ;-)  Vill inte använda mobilen till det. Gillar inte att bära runt på den hela dagarna. Nej, en liten stegräknare på bh'n blir fint det!

Just ja! Om man tränar gruppträning typ ett core pass, så kan man omvandla det till steg! :-) På tappa.se finns det stegräknare och många tips. Man kan även bli medlem och sätta upp sina mål där. Vi på jobbet i Väsby var med och gick till Berlin!

Jag önskar mig själv och er andra som tränar lycka till!! Om det är någon som har lust att göra mig sällskap på vandringen så hör av er!! Vi behöver ju inte befinna oss på samma plats, men vi kan peppa varandra när regnet står som spön i backen och motivationen ligger lågt!

Ha en bra söndag, Vi ses och hörs!!

2 kommentarer:

  1. Hu.. här finns då inga såna tankar o motiveringar alls.. Är alldeles för nersmittad av mörkersjukan.
    Men kanske en dag när solen tittar ner i den gudsförgätna lilla hålan i skogen.
    Men BertaStinan har gått med stegräknare förut o sett kontrasterna i sitt liv.. jobbdagar = katastrofalt lite steg.
    BertaStina skulle väl få göra som dom dära i big brother, vandra fram o tillbaka på en liten plätt.

    Meeen BertaStina vandrade faktiskt "sverige runt" på en karta på Måbra-sidan förut, o vann faktiskt en tidningsprenumeration där en gång..
    Sen tog Knbben ner BertaStina på jorden o sa att man måste göra som det STÅR i dom där tidningarna oxå o inte bara läsa dom..
    määäh.. dåååligt..
    Sååatt.. BertaStina hon har gått i dvala nu..
    Stegräknaren är utlånad, o säkert borta med vinden.
    Fröken Frostflinga får ha sig ett Lycka till i alla fall.. =)
    Få se då om det blir dags att krypa ur dvalan nån gång. Ganska tveksamt men man vet ju aldrig.. plötsligt händer det ju.. sägs det.
    Hepp.!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men du har ju gjort det förut, då kan du nu med! Kanske blev du piggare om du kom ut i friska luften oftare? Det skulle iaf din kompis gilla! (glömde namnet IGEN!!) Mot glömska finns inget att göra, men bara man är smal så....fast det har jag nog glömt vid det laget! hahaha

      Radera