söndag 7 juli 2013

En solig helg! ...eller en löjlig saga! ;)

Vilken helg det blev! Fick förmånen att få följa med en vän till en stuga i skogen. Rätt slut i kropp och själ var det skönt att "bara få vara", och det var precis vad det blev det. En öl till maten på fredagskvällen, jordgubbar och ost, sen var det gonatt! Vaknade med värkande kropp på lördagsmorgonen, käkade frukost och försökte hjälpa till med lite målning. Tyvärr så däckade jag framför tvn och försvann i feber resten av dagen. Det blev "bara vara" för mig med sova, dricka vatten, läsa en stund och så somna om igen med boken i ansiktet. Sov bort hela dagen!! Men jag behövde nog det... fram på kvällen blev jag något piggare och orkade äta middag. Somnade ovaggad och vaknade i dag med migränvarning och ont i magen. Tja...kul sällskap jag blev då!! Men jag bet ihop och gav mig ut på en solig promenad med kameran. Sen efter lite lunch så slocknade jag ute i en solstol med boken i ansiktet - igen!! Helt sanslöst vad jag behövde sova!! Sen när jag vaknade var jag hungrig och huvudvärken var borta - mådde hur bra som helst!! Då var det dags att åka hem!! Det är tur att man har vänner som förstår när det behövs V I L A!! Med mig hem fick jag i alla fall en glänsande fin bordsskiva till mitt bord på balkongen. Nu är det bara två stolar som fattas!!

Måndag i morgon och en spännande vecka framför mig. =)
Med reservation för hur frisk jag egentligen är så skrev jag en löjlig saga till mina promenadbilder idag...kanske fick jag solsting - vem vet?!
Det var en gång ett troll som bodde långt bort i skogen. Varje dag gick trollet en sväng bland människornas hus för att se om det fanns något glittrigt att "hitta". Trollet älskade glitter och hittade nästan alltid något som kunde läggas ner i den stora skattkistan. Men idag såg det inte ut som det skulle glittra någonstans mer än i den gamla bäcken. Rostiga gamla kärl och mossiga stenar... Nej, nåt bättre ville trollet ha och hoppsade vidare i solen. 

Bakom knuten på ett härbre stod det en glänsande traktor som trollet förälskade sig i direkt. Röd och fin! Den tar jag sa trollet och hoppade upp på traktorn! Men hur trollet än vred och vred på nyckeln så hände inget. Den var död! Då blev trollet så sur! Hoppade ner igen och hoppsade vidare på vägen i solen.... Men!! Då såg trollet en groda, och alla vet ju vad man ska göra med en groda!! Kyssa den så blir den en prins!! Och prinsar har mycket glitter hemma, det visste trollet. Sagt och gjort, trollet grabbade tag i grodan och kysste den innerligt med hela sitt stenhjärta!!

När trollet tyckte att det räckte med kyssande, så släppte trollet grodan och den föll ner på gräset... Men va sjutton!! Grodan var ju död!! Trollet hoppsade lite på grodan för att försäkra sig om att det inte fanns minsta lilla liv i den filuren, den kunde ju luras. Men det enda livstecknet var en mycket död groda, så trollet slickade sig om munnen, rapade lite och log...kyssar är gott, tänkte trollet. Man suger bara lite och viftar med tungan så ordnar sig resten. 
Nu var trollet lika glad som solen igen. Mätt i magen hoppsade trollet vidare ut i världen för att fortsätta leta efter glitter.


2 kommentarer:

  1. Meen. Var sagan slut där?!? Kommer en fortsättning kanske :-)
    Fina bilder i alla fall. O synd att det inte blev nån prins. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag får väl skriva på en fortsättning...hahahahaha Trollet käka ju upp prinsen! ;))

      Radera