onsdag 9 oktober 2013

Hösten kommer...

Oj vad tiden springer iväg! Tänk att jag måste vara hemma och vara sjukskriven för att ha tid för den här bloggen...kanske säger en del va? Det bara händer en massa saker runt mig hela tiden. Jobbar och försöker göra mitt bästa, är med i värdegrundsarbete på skolan där alla ska vara lika värda, inte bli trakasserade eller mobbade osv...undrar varför det inte är lika självklart när det gäller elever som ger sig på oss lärare? Varför ska jag bara ta att några eleverna sjunger snuskiga sånger om mig, skrattar och gaddar ihop sig? Ska vi bara tänka "det är ju så synd om den - har det jobbigt hemma!" Vad säger vi då, undrar jag? Hur kommer den personen att behandla andra längre fram om det var ok i skolan? Ingen arbetsplats bryr sig om att den personen haft en taskig barndom om densamma beter sig som ett svin på jobbet. Nej, markera och hjälpa - tycker jag!

Pendlar till och från jobb med buss eller bil allt efter hur dagen/kvällen ska flyta på. Rätt skönt att sova bort restid på bussen, samtidigt som det är skönt att komma hem någon gång på fredagar. 

Jag har flyttat och blivit sambo - vilket inte är det lättaste!! Packa ihop två singlar som levt egna liv i hundra år med allt vad det innebär. Ge och ta, slå dövörat till...tjaaa, det är nog ganska bra råd jag fått! Om det gick fort...näee...bara lite krokigt! När vi hållit på fram och tillbaka i fem år så visste vi ganska bra vad som väntade oss. Sen har vi jäkligt roligt på våra möten! ;) Inte alla män som skrattar när jag håller på att elda upp utedasset, och hade det velat sig riktigt illa - hela gården! Tjaaa...han är rätt bra! Han är bra för mig!! Han behöver inte mig på det sättet att han inte låter mig göra det jag vill göra med mitt liv. Han är en del av mitt liv och finns där alltid!! Jag gör honom lycklig - oftast! ;) hahahaha...vem fan sa att livet är lätt? Nu behöver jag lite kaffe innan jag fortsätter...  Jaha! DET kunde jag ju glömma...hmmm...igår var det "någon" som satte på tv'n i köket, nu är det "någon" som dragit ut kannan ur kaffebryggaren så allt kaffe rann ut på bänken...OCH dessutom hade "någon" knäppt av bryggaren, för när jag skulle knäppa av den så satte jag på den... "Någon" är kanske sur för att jag bad den hjälpa mig flytta kökssoffan idag när hen ändå var här och irrade. ;) 

Jag har även tagit tillbaka hunden som sägs vara en best. Han trivs som fisken här i vårt nya boende med den andra hanhunden. Han har blivit en rymmare som sin far och har tagit sig en tur till någon grannhund och lekt. Jagar älg som sjutton när han får vara lös i skogen - han är ju även sågad som jakthund...så nåt fel måste det väl vara? 

Jag har tagit tag i min dröm om att sjunga i kör och sjunger numera en kväll i veckan med i Petra Kvännå´s kör. Det är så jäkla kul och jag är hög som ett höghus när jag kommer hem på kvällarna efter en träning. Härligt! 

Idag har jag börjat tränar liiiiiite igen. Inte besökt gymmet på två månader så det var lite svårt med alla övningar idag.Jag har faktiskt försökt att få tid hos min PT, men hon är gravid och ska sluta snart. Att få tid hos någon ny verkar svårt...måste nog ringa Mora och fråga om jag är så besvärlig att jag inte får någon ny PT. ;) Övningarna blev lite hipp som happ idag kan jag säga! Hur ska man komma ihåg vad alla förkortningar och konstiga maskinnamn betyder efter två månader...min första PT brukade rita små figurer för att jag skulle komma ihåg något, när jag hämtat mig från alla skrattkramper på golvet under utprovningen av övningarna till nästa period. Men eftersom jag är sjukskriven för att vila mig så tycker jag att det var ett plus att jag tog mig dit överhuvudtaget. 

Jag har även gått på diet och allergibehandling här i höst. Tagit bort en massa från maten. Inga kolhydrater i form av potatis, ris, pasta, bröd, bara grönsaker och protein. Inget salt, bara vissa kryddor, druckit mycket tranbärsdricka och ingefärste...puuuhh!!! Hur less på mat och matlagning som helst!! Är det någon som kan säga mig varför jag är så trött och grinig? hahahaha När ska jag hinna fylla på energi som räcker längre än bara för stunden? Har en massa tankar om vägbyte...allt jag läst och hört de senaste dagarna handlar om att leva sitt liv som man själv vill. Gör jag det? Njaaa...det kan jag inte påstå när det tar emot att åka till jobbet. Men det kanske är dags att tänka om... Nr 1 på listan över vad de som är sjuka och ska till att dö ångrar är just det! Att de inte levde sitt liv som DE ville!

Idag har jag gjort något som jag tycker är kul - jag har målat mitt Hokuspokusskåp! Där ska jag stoppa undan mina magiska prylar så mannen slipper förklara saker han inte alltid förstår själv. ;)) Hur skulle du t ex förklara ett ockrafärgat ägg med en fjäder från en svan...? Eller ett ormskinn...? hahahaha!! Bäst att han får ha sitt anseende kvar ett tag till!

 Det finns även en glasdörr till som ligger nymålad på golvet i köket...undra vad mannen tycker om det när han kommer hem? ;) Skåpet har en möbelsnickare i Åsen gjort till mig efter min ritning. Som dörr har han använt ett gammalt fönster från Gammalstugan som finns på gården där jag växte upp. Det finns mycket själ i skåpet - om du förstår? Jag har även passat på att möblera om i köket, och städat ut lite "onödiga saker" (inte mina) ur sovrummet. Blev jättefint!! =) hahahaha... Måste berätta - det första jag gjorde när han drog i väg på älgjakt förra gången var att rensa ur alla skåp i köket...he he he!! 7!! påsar med (i mina ögon) skit och gammal mat åkte ut!! Varför städar inte män i sina köksskåp?? Man kan inte ha kryddor som gick ut 1997...suck...!

Nu ska jag kolla om det blev nått kaffe den här gången... Japp!! Åh så lite choklad till blir finfint! Dags att ladda inför kvällens körsång med Lars Winnerbäck!

Ha en alldeles härlig och skön dag/kväll!! <3

4 kommentarer:

  1. Ja jävlar vad den springer, o inte var det BertaStina som sa att livet var lätt i alla fall ;)
    Jaasåå, det är hon som eldar utedass =) Hur gick detta till?

    SvaraRadera
  2. Ett ljus... Gick inte så bra!

    SvaraRadera
  3. som hon glömde alltså? ;)

    SvaraRadera